Vyvracení řešení
Na úrovni řešení se vám nabízejí například tyto způsoby vyvracení:
- řešení neřeší příčinu problému – zde ukážete, že řešení nemá návaznost na podstatnou příčinu problému
Tato strategie se dobře doplňuje s výše zmíněným způsobem vyvracení příčiny. Pokud afirmace zvolila nepodstatnou příčinu, pak ani zvolené řešení nebude mít kýžený efekt, jeden nedostatek v afirmativní linii tak můžete využít k vyvracení hned dvou částí plánu.
- řešení se sice snaží příčinu řešit, ale nebude fungovat – takto můžete zpochybnit samotný mechanismus řešení, poukážete tím na jeho problematické prvky (například na rizika obcházení různých regulací, na výrazné finanční náklady řešení apod.); nefunkčnost zaváděného řešení můžete dobře ukázat třeba pomocí příkladu podobného řešení, které ale v reálném světě nebylo účinné
POZOR! Nepoužívejte při vyvracení reakce typu „toto řešení by nikdy nemohlo být zavedeno, protože neprojde hlasováním v parlamentu či v jiném příslušném orgánu, který o věci rozhoduje“. Jako negativní tým byste totiž neměli zpochybňovat možnosti samotného zavedení řešení, nýbrž to, zda by po realizaci řešení skutečně něco řešilo (strategie 1), případně zda by bylo po implementaci samo o sobě funkční (strategie 2).
Pokud by například požadovala, aby vozidla splňovala určité emisní normy, mohli byste na straně negace tvrdit, že se zde pak vyskytne problém obcházení řešení skrze manipulování se softwarem zaznamenávajícím emise, jako to dělala třeba německá automobilka BMW, aby zajistila úspěšné absolvování emisních testů u svých vozů.
Řešení s lichými a sudými značkami byste mohli vyvrátit prostřednictvím důkazu z Athén, kde bylo stejné řešení zavedeno, ale vedlo pouze k tomu, že si každá rodina pořídila dvě auta – jedno s lichou a druhé se sudou značkou.
Při vyvracení zavedení MHD zdarma byste zase mohli ukázat, že kvůli zvýšenému zájmu bude muset dojít k navýšení počtu autobusových linek, což problém se znečištěným ovzduším nezlepší, ba dokonce spíš zhorší.
Řešení formou úplného zákazu vjezdu aut do centra města byste mohli vyvracet tím, že se nevyřeší špatné ovzduší v jiných částech měst, kde často bydlí více obyvatel než v turisty okupovaných centrech a kde je situace ovzduší často i horší (např. v Praze v Dejvicích či na Spořilově u Jižní spojky).