CVIČENÍ
Cvičení 1:
Zkuste s kamarády (ideálně ve skupině po 2-4 lidech) vymyslet argument na následující jednoduché teze. Snažte se dodržet strukturu tvrzení > vysvětlení > důkaz > dopad. Zkuste si argument také celý nahlas přednést, abyste si ověřili, že dává smysl:
Vhodné teze:
- Ve školách by měly být zavedeny školní uniformy.
- Život na vesnici je lepší, než život ve městě.
- Ženy mají těžší život než muži.
(mnoho dalších tezí najdete v greyboxu).
Vymyšlené argumenty nezapomeňte, mohou se Vám hodit do cvičení v dalších kapitolách.
Řešení:
(Jedná se o jeden z možných argumentů):
T: Život na vesnici je lepší než život ve městě, protože na vesnici je méně znečištěné životní prostředí.
V: Vesnice mají obvykle podstatně menší intenzitu silniční dopravy, která vylučuje škodlivé látky, práší a je hlučná. Stejně tak nejsou na vesnicích továrny produkující exhalace. Lidé mají blíže do lesů.
Dů: Jako důkaz lze uvést každoroční zprávy Českého hydrometeorologického ústavu o znečištění ovzduší v České republice, které jako nejhorší oblasti pravidelně označují městské Ostravsko a Prahu.
Do: Znečištěné ovzduší má značný dopad na zdraví obyvatel, což je podstatnou složkou kvality života obecně. Máme proto za to, že život na vesnici je lepší než ve znečištěném městě.
Cvičení 2:
V následujících argumentech poznejte, která část struktury TVDD jim chybí (z reálné debaty na tezi: “EU by měla otevřít hranice imigrantům”):
- Otevření hranic imigrantům přinese ekonomické výhody i pro země, odkud imigranti přicházejí. Např. 47 % hrubého domácího produktu Tádžikistánu tvoří peníze posílané domů emigranty. Tyto peníze se v Tádžikistánu utratí a tak zlepší jejich ekonomiku.
- Otevřením hranic imigrantům splácí země EU svůj historický dluh. Mnoho z nich bylo koloniálními mocnostmi a obyvatelstvo v Africe nebo Asii nechali žít v bídě a bez vzdělání; vydělávali na jejich levné práci. Např. v roce 1960 bylo v Kongu jen několik desítek vysokoškolsky vzdělaných lidí.
- Evropané nechtějí dělat manuální práce, které jsou špatně placené nebo které považují za ponižující. Například ve Francii je přes léto problém obsadit místa uklízeček nebo pomocníků v kuchyni, přestože je tam jinak vysoká nezaměstnanost. Imigranti tyto práce rádi zastanou, a tak zlepší naši ekonomiku.
- Otevření hranic imigrantům zlepší vzdělanost v rozvojovém světě. Migrace totiž často směřuje za studiem; po ukončení studia se migranti vracejí. Vzdělaní absolventi tak v rozvojovém světě pomohou zlepšit ekonomiku, péči o zdraví apod.
Řešení:
- Chybí vysvětlení. Není jasné, proč a jak posílají imigranti peníze zpět do země původu.
- Chybí dopad. Není jasné, jak argument podporuje tezi a k jaké se vztahuje hodnotě.
- Chybí tvrzení. Není jasné, co chce řečník dokázat.
- Chybí důkaz. Zejména tvrzení, že se imigranti vracejí, odporuje obecné zkušenosti, a potřebuje dokázat.