Dopad na hodnoty
Cílem debaty tedy je, aby debatér (tedy vy) v tezi našel hodnoty a vysvětlil, jak k nim teze směřuje.
V tezi „Zkoušení ve školách by mělo probíhat formou esejí, na místo testů” je takovou hodnotou dozajista kvalitnější vzdělání studentů. V debatě tedy afirmativní tým vysvětluje, že tím, že napsání eseje vyžaduje kritické myšlení a hlubší znalosti, které si nejde jen tak rychle před testem „nastrkat” do hlavy (což u testů možné je), vede to k větší vzdělanosti.
Příklady hodnot
Teze: Měli bychom zavést trest smrti.
Možné hodnoty přinesené afirmací:
- větší spravedlnost (protože vrah bude potrestaný trestem smrti – uplatnění principu „oko za oko”)
- snížení kriminality a větší bezpečnost lidí (protože vrah si vraždu spíše rozmyslí, bude-li za ni hrozit trest smrti)
Možné hodnoty přinesené negací:
- právo na život (i vrah má právo na život a stát mu není oprávněn mu jej vzít, i kdyby to mělo být formou trestu)
zároveň ale negace může ukazovat i že:
- větší spravedlnost není popravit vraha, ale dát mu např. trest doživotí
- kriminalita se nesníží, protože pachatel v době páchání trestného činu nepřemýšlí o trestu za něj